mittlivibokstaver

Alla inlägg under februari 2013

Av carola Kristensen - 25 februari 2013 11:14

Kränkningarna är som svordomar

Inpå Livet.
Är det okej att bli kallad slampa av sina klasskamrater, även om de säger att de bara skojar? Vi har pratat sexism och språkbruk med fyra elever och en lärare på Malmö Borgarskola.

Att bli kallad för hora eller bögjävel på jobbet av sina kollegor känns otänkbart. En sådan jargong skulle också leda till allvarliga påföljder för den som uttalade dem.
För unga är den typen av språkbruk inte ovanligt – det sker såväl i skolan som på fritiden. Detta trots att skolor har nolltolerans mot all form av kränkande behandling.
De elever vi träffar på programmet Internationell naturvetenskap på Malmö Borgarskola förklarar att orden används som svordomar. Vissa menar att man säger bög och slampa som ett sätt att skämta med varandra.
Fast alla håller inte med om det. De menar istället att det är oacceptabelt att ständigt behöva bli utsatt för den typen av kommentarer.

Allt beror på sammanhanget
Hanna Ridell

Ålder: 16 år.
Bor: Arlöv.
Gör: Går första året på Internationell naturvetenskap.
"Sexuella trakasserier är ju sexism. Eller att någon säger något stötande på grund av ens kön. Och det hör man ju ofta, som typ hora eller gay. Men det är ju mest på skämt. Både när det sägs mellan killar och killar, tjejer och tjejer och mellan killar och tjejer. Allt beror på sammanhanget. Jag vet inte var det kommer ifrån, att man säger hora och bög till varandra. Det hänger nog med från grundskolan.
Sexism kan också vara att man blir behandlad olika på grund av sitt kön. Tjejerna kom exempelvis alltid lättare undan om det var stökigt på lektionen i jämförelse med killarna i grundskolan.
De flesta tar inte illa vid sig om någon kallar dem för bög eller slampa. Så länge det sägs av människor som jag känner och som känner mig. Jag tror inte att någon jag känner går runt och tänker så, vad saker man säger kan ha för betydelse. Jag och mina vänner pratar inte om vad sexism är, det gör vi inte i skolan särskilt mycket heller."

Eleverna lever i parallella världar
Robin Kristiansson
Ålder: 26 år.
Bor: I Katrinelund i Malmö centrum.
Gör: Undervisar i samhällsvetenskap, psykologi och religion.
"Som lärare försöker jag ta upp och diskutera vad en kränkning är – oavsett om den är sexistisk, homofobisk, rasistisk eller något annat – i flera ämnen. När vi pratar om sexism och kränkningar i allmänhet förstår man att eleverna många gånger lever i två parallellvärldar. Dels i den riktiga världen och dels i den som finns på nätet. På nätet är det exempelvis ett helt annat språkbruk som används än det som förs i skolan, där vi har nolltolerans mot kränkande språkbruk.
De sociala leden är också viktiga i de här sammanhangen märker man. Om man blir kränkt eller inte beror mycket på vem som uttrycker eller skriver saker om en och var det görs.
Den största utmaningen för mig som lärare är att inte låta undervisningen bli moraliserande när vi pratar om sexism. För mig är det en framgång om ämnet skapar en konstruktiv diskussion, eleverna blir engagerade och att de utvecklar ett kritiskt tänkande som de kan möta dessa frågor utifrån."

Det behövs mer diskussioner
Narima Vajzovic
Ålder: 16 år.
Bor: Rosengård.
Gör: Går första året på Internationell naturvetenskap.
"Sexuella trakasserier och att folk kommenterar en på ett sexuellt sätt, det är sexism för mig.
Även om både tjejer och killar utsätts för sexism går inte tjejer runt på samma sätt som killar och säger eller sms:ar en massa kommentarer som anspelar på sex eller utseende. Det händer ofta, i skolan och på fritiden, att man får kommentarer på Facebook om sitt utseende. Typ, om man har köpt nya jeans eller en ny top, så får man höra hur man ser ut i dem och så. Jag tycker inte tjejer ska behöva höra sånt varje gång de har nya kläder på sig i skolan. De verkar inte fatta att man köper kläder för att man själv tycker det är snyggt, inte för att man vill höra vad de har för åsikter.
Det känns trist att killar alltid försvarar sig med att det är på skämt som de kallar en för hora. Men jag tycker inte det är kul. Vi borde diskutera det här mer på lektionerna. Då kanske fler hade fattat att det inte är roligt alls."

Rykten slår hårdare mot tjejer
Martin Macek
Ålder: 16 år.
Bor: Malmö centrum.
Gör: Går första året på Internationell naturvetenskap.
"Man har hört om kvinnor som inte får ett jobb för att de är gravida eller har småbarn. Eller att tjejer generellt har lägre lön än killar. Det är en typ av sexism.
Jag personligen har nog aldrig märkt av sexism, vare sig i skolan eller på fritiden. Kanske på nätet, att det kan spridas rykten om en tjej, att någon som inte känner henne kallar henne för fula saker, som hora. En del svordomar blir något annat i vissa sammanhang. Som hora, det använder många som en svordom eller i ett skämtsamt sammanhang. Men om någon som man inte känner säger hora eller bög, då blir det automatiskt mer allvarligt. För mig blir allt på nätet mindre skämtsamt, där är allt mycket grövre.
Killar utsätts också för sexistiska saker på nätet, fast jag tror det är värre för tjejer. De är mer känsliga för ryktesspridning. Eller, på något vis är rykten mer skadliga för en tjej än för en kille. Jag vet inte varför det är så."

Orden används som svordomar
Lars Åström
Ålder: 16 år.
Bor: Limhamn.
Gör: Går första året på Internationell naturvetenskap.
"Sexism är när man blir behandlad olika på grund av sitt kön. I Malmö tänker man nog mer på att svenskar och svenskar med utländsk bakgrund behandlas olika än att killar och tjejer blir det.
Unga använder ord som typ skulle kunna ses som sexistiska men som vi mest använder som svordomar eller säger som skämt. Särskilt på nätet, där säger man och får ta emot mycket grövre saker än på riktigt, alltså i verkligheten.
Det kan exempelvis vara hora och bög, men som sagt, det är ju mest på skämt. Eller som alternativ till en svordom, som fan eller jävel. Men man får ju tänka på att vissa kanske inte tycker det är skämtsamt. Det beror mycket på var det sägs och av vem. Det är annorlunda att säga det skämtsamt till sin kompis än om någon man inte känner skriver det till en på Facebook."

 
 
lånat va folk uifrån tycker  :) 
 
ANNONS:
ANNONS: syd svenskan 

Författare: Linda Stark 
Publicerad 5 februari 2013 00.45 
Uppdaterad 5 februari 2013 00.48

Av carola Kristensen - 25 februari 2013 10:52

jag har sutttit och tänk och ser att dom flesta som snackar skit om folk är bara avensjuka, som folk som säger ush va smal hon är sen andra dagen vill dom se ut som henne tredje dagen vill den ha samma kläder sen helt plötsligt bara för du inte kan bli som den är den personen ful och äcklig. 


samma sak om du blivit dumpad och killen / tjejen hittat en annan varje ord man  hör är hur kan ha henne världens slampa och flera fula ord , och ni känner ej personen men kallar henne slampa för ni blivit dumpade. 


startar ryckten för ni inte ha bättre saker för er och bara är almänt patetiska. 


när ska folk växa upp och sluta kalla folk för jävla fittor lögnare och allt. 

folk säger att dom inte tror på ryckten men varför påstå nått istället för att komma till personen och fråga. 


som om vi säger att någon hör av en annan att ja snackat skit om personen och personen skriver till mig på direkten och tillexempel säger jävla fitta varför snackar du skit gå och dö du är så äcklig och presonen i fråga inte ens känner en, varför inte va artig fråga varför man gjorde de elller om man gjort de och va artig även fast man är arg. du förstört annars för personen som kanske inte har snacka skit. 


fråga först döm sen 

Av carola Kristensen - 25 februari 2013 10:21

tjena mors va ett tag har vart sjuk och har inte riktigt hunnit med att blogga. 

har pluggat sjuk mycket och städat i skåp och lite sånt, 


för veckan köpte ja ny moppe och har ridit in kiara lite nu :) hoppas på att våren kommer snart:) 


hur har erat lov vart eller har ni lov nu ? 


va ska ni göra på lovet /va gjorde ni på lovet ? 




  vill ha vår nu :)))


Av carola Kristensen - 14 februari 2013 10:05

tjena mitt benna

 mår inte så bra vet ej vad de är med kroppen. men gått ner har ja gjort i alla fal :) 

ibland är de bra att både va sjuk och gå på urrensingskur.


Hur är de med er då ? 

vad har ni fått i alla hjärtans dag present ? 



Jag åkte hem till mamma i morse för skulle till praktiken men blev bara sämre, mamma sov så ja gjorde frukost åt henne :)

ibland måste man va snäll hon börjar ju bli gammal :P hahah


nästa vecka är de lov :) ska umgås med svärmor då och kolla på en moppe och troligtviss köpa den skönt att kunna ta sig till stallet och ditt ja själv vill :) finnemang liksom :) 


min Karl jobbar får se om han köpt någon till mig annars gör de inget bara för de är alla hjärtans dag älskar man inte någon mer men gullit med lite grejs ibland :) ''


ne he om man ska ut och röka sedan blir de krumelurer så gööööööötttt

Av carola Kristensen - 13 februari 2013 07:10

Praktik på schemat har huvudvärk från helvetet önskar de kunde.fara och flygga åhhh hatar de ; (

Ligger i mammas soffa och bara kollar runt på olika sidor och har de chill.

Jag älskar mig själv för den ja blivit hur stark ja är och INGEN kan trycka ner.mig.igen . Så fort någon drygar påstår tönker ej bry mej tänker vända ryggen.

För den är inte värd min energi. Dom som snackar skit tänker ja vända ryggen har andra tankar om dom i huvudet. Och bara putar bort dom.... såååååå Skönt

Lev livet innan de.är försent ta vara.på dina vänner och dom som håller dig kärt ...

Av carola Kristensen - 12 februari 2013 07:48

blir ett kort inlägg ska snart till bussen :) 

börjar lektionerna med att ha relgione börjar faktiskt tycka om de 

man förstår mer av  samhället varför visa är som dom är 


Livet rullar på och kan inte må bättre tänker ej ta onödiga handlingar eller diskutioner tänker inte ödsla tid på folk som inte är värd de. 


ja vet vilka som står mig nära och ja vet vilka man kan lita på. har lärt mig de 

eftter alla år. 


hoppas ni mår bra och har en great dag de ska ja ha :) 

Av carola Kristensen - 11 februari 2013 11:29

Jahaja är på gripen.skit kul eller inte . Bara för ja käkar min matlåda med kyckling måste folk glo ????

Arg ja blir ...

Ja ja hoppas denna dag går fort

Av carola Kristensen - 11 februari 2013 08:03

Är mega trött fick gå upp tidigare för hade glömt göra teet och.äggen får ju inte.äta dom varma :(. Men blev.pigg efrer mina drycker.

Sitter nu på bussen till skolan har bild första lektionen fett chill . Sen åker vi taxi tillbaka till tessin och har religion ;).. har massor masor med plugg framförmig :) men men de skadar ej mej.


Hoppas alla läsare har de bra :) bara ställa flera frågor :)

Presentation


jag är en tjej på 19 somrar som älskar hästar . och ska nu skriva i min blogg och mat och träning. Jag lever dagarna som dom kommer och försöker att inte titta tillbaka, att leva med depritioner och självmordsbegär går att hindra. läs om mina tankar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Är min blogg bra? vad är intressantast ?
 hästar
 träning
 vikt
 mode
 djur
 sjukdomar
 relationer
 vardagen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards